Första intryck av skärmen

Skärmen på G2 är precis som på föregångaren Optimus G precis så glatt som man vill att den ska vara. En ny sak med G2 är dock att dess skärm buktar nedåt vid ramen, vilket gör det mycket behagligt att svepa med fingret utefter telefonens kant. Ett litet orosmoment är att detta byggnadssätt ska göra att skärmen blir mer benägen att få repor, men jag är tveksam till om det verkligen kommer ha någon inverkan. G2's skärm skyddas hursomhelst av Corning Gorilla Glass 3, vilket ska göra den mer reptålig än föregångarna.

 

 
 

Mitt första intryck av G2's skärm är svårt att få ner i ord. Jag har provat alla flaggskeppen med 1080p-skärmar från årets första halva, men ingen av dem är i samma klass som G2. Ibörjan av min tid med föregångaren Optimus G tyckte jag att dess skärm var en aning överskärpt, vilket gjorde att det kunde skapas vita kanter runt exempelvis text. Detta åtgärdades dock i mjukvaruuppdateringar vilket utan tvekan gjorde Optimus G till den telefon med bäst 720p-skärm. Men G2's skärm slår föregångarens med råge, och till och med min förra favorit HTC One. Om man kollar riktigt nära på de två skärmarna är såklart HTC One skarpare, till följd av dess högre PPI (samma upplösning – mindre skärmstorlek) men vid normalt avstånd till skärmen är ändå G2 den bättre. Skärpan på G2's skärm är sanslöst bra, utan att alls vara överskärpt. Detaljåtergivningen är helt fenomenal, och färgerna är ofattbart levande och verklighetstrogna. Svärtan kan såklart aldrig bli lika bra som på en Amoled-skärm, men den är imponerande bra för att vara en LCD-panel. Betraktningsvinklarna är utmärkta och är i en klass för sig jämfört med Sony Xperias skärmar.

 

 
 

LG har i och med G2 även gått från kapacitiva knappar till knappar som är en del av gränssnittet, som Google introducerade i Ice Cream Sandwich. Vilka sorts knappar man föredrar är såklart en smaksak, men det finns faktiskt flera fördelar med de nya sortens knapparna. Att de är en del av gränssnittet innebär att de kan skräddarsys av användaren. De döljs även automatiskt vid till exempel videouppspelning.

 

 
 

Mer genomgång av mjukvaran kommer inom kort!

 

/ A


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback