Högtalare & hörlurar

Ljudet i den externa högtalaren är riktigt bra för att vara en telefonhögtalare. Vid jämförelse med Optimus G levererar G2 ett betydligt renare samt mindre skränigt och burkigt ljud, med en bättre balans mellan diskant och mellanregister. Här måste jag dock ge ett litet minus för maxvolymen som G2 klarar av att ge. Både med den externa högtalaren, samt vid användning av hörlurar eller högtalare via 3,5 mm-utgången, har G2 en betydligt lägre maxvolym än konkurrenterna. När jag lyssnar på musik i hörlurar räcker maxvolymen gott och väl för min egen del, då jag vid användning av hörlurar utan någon extern volymkontroll sällan har volymnivån över 60-70%, men detta är såklart ändå värt att notera. Denna begränsning ligger dock med största sannolikhet i mjukvaran då jag knappast tror att det är något som hårdvaran skulle sätta stopp för, vilket gör att LG förhoppningsvis kan höja maxvolymen i framtida uppdateringar. En av de många nyheterna som Snapdragon 800-plattformen, som G2 är utrustad med, för med sig är att telefonen stödjer 24bit/192kHz Hi-Fi-playback. Detta ska innebära allmänt bättre ljudkvalitet, samt att G2 exempelvis stödjer ljud i FLAC-format, ett format som ger bättre ljud än det traditionella MP3-formatet. Jag får återkomma till denna aspekt senare då jag behöver testa detta noggrannare för att se hur stor betydelse detta har i praktiken, eller om det mest blir en placebo-effekt över det. Även samtalshögtalaren levererar ett klart och tydligt ljud, och några personer jag pratat i telefon med har tyckt att de hör min röst tydligare i G2 än Optimus G.

 

 

 

 

Hörlurarna som följer med G2 har namnet QuadBeat 2, och är som man kan tro uppföljaren till de första QuadBeat, som följde med Optimus G. Jag var aldrig jätteimponerad av ljudet i de första QuadBeat. De levererade förvisso ett väldigt klart ljud, men diskanten var på tok för högt ställd med alldeles för lite bas. Mitt första intryck av QuadBeat 2 är att de oerhört stilrena, med vad som i alla fall ser ut att vara polerad metall, och texten ”LG” med silvriga bokstäver. Böjningen på hörlurarna ska göra att de passar bättre i öronen, vilket de definitivt också gör. De första QuadBeat är riktigt sköna och sitter väldigt bra i öronen, men QuadBeat 2 är utan tvekan de skönaste hörlurarna jag någonsin testat. Ljudet då? Personligen tycker jag det är avsevärt bättre än i föregångarna. Diskanten är inte alls lika påträngande, och ljudet är i de nya lurarna inte lika tunt. Jag hade dock önskat att ljudet varit ännu fylligare, och den där riktiga basen saknas fortfarande. Det här med ljud är dock förstås oerhört individuellt; en ”vanlig” människa som inte är en lika inbiten ljudfreak som jag kommer med all sannolikhet tycka att ljudet är mer än tillräckligt bra.

 

 

 
 

 

/ A


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback