Stillbildskameran

Optimus G var en grym telefon, men det fanns en sak som inte höll riktigt samma höga klass som resten av hårdvaran; nämligen kameran. Färgerna tenderade att bli lite för grönaktiga samtidigt som de hade en tendens att flyta ihop lite med varandra. G2 har dock fått en ny 13 MP Exmor RS-lins från Sony utrustad med OIS, optisk bildstabilisering. Det ska ge skarpare bilder även om telefonen inte hålls helt stilla då man tar en bild eller ett videoklipp.

 

Hur väl lyckas G2's stillbildskamera då?

 

Här kommer några dagsbilder som jag tog häromdagen. Klicka på bilderna för att se dem i större storlek!

 

 

 
 
 
 
Normal:
 
HDR:
 
Normal:
 
HDR:
 
Normal:
 
HDR:
 
 
 
 
 

 

Jag gillar verkligen G2's kamera starkt, och tycker den producerar skarpa bilder med levande och verklighetstrogna färger. Kameran håller riktigt hög klass både vad gäller stillbild samt video. Jag har blivit väldigt positivt överraskad över HDR-kameran. Den lyckas enligt mig riktigt bra med att ge den rätta HDR-effekten; kort sagt att göra mörka partier ljusare och ljusa partier mörkare för att få en mer "verklig" färgbild. Diverse tekniksajter runt om på nätet utnämner G2 samt Sonys Xperia Z1 till de Androidtelefoner med bäst stilllbildskamera ute på marknaden just nu, vilket såklart är oerhört imponerande.

 

Det ska påpekas att kameran, som med alla andra mobilkameror, självfallet inte är helt utan brister. Kameran tar ibland lite väl lång tid på sig att hitta fokus vid mörker. Jag kan dock förlåta den för det, då den ändå lyckas ta överraskande bra bilder vid mörker, med bra mycket mer ljus i bilderna än vad konkurrenternas kameror klarar av att ge.

 

Mörkerbilder samt filmkameran återkommer jag till!

 

/ A


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback