Skärmen

Som jag skrev i mitt förra inlägg så tycker vissa att en 5,5-tumsskärm är alldeles för mycket för en mobiltelefon. Men tack vare att dödytorna är så små, så känns det inte alls som att det trots allt är en telefon med 5,5-tumsskärm som man håller i handen. Skärmen täcker över 76% av framsidan, vilket är ett långt högre procenttal än vad både HTC One M8, Sony Xperia Z2 och Samsung Galaxy S5 har.

 

G3 är en av de allra första telefonerna som tar steget upp till Quad HD-upplösning, det vill säga 2560x1440 pixlar, fyra gånger så många som vanlig HD, vilket gör att G3 får en pixeltäthet som landar på imponerande 538 ppi! Upplösningar skapar ibland motstridiga diskussioner runt om på nätet. Många vill ha så hög upplösning som det bara går, medan andra tycker att klivet upp från Full HD är helt onödigt. Det finns givetvis både för- och nackdelar med högre upplösning. Nackdelarna är att processorn får jobba hårdare för att rendera alla pixlar samtidigt, vilket slukar mer batteri. Enligt LG har de dock vidareutvecklat batteriteknologin så att batteritiden ska vara minst lika bra som på föregångaren G2. Mina erfarenheter av batteritiden kommer senare.

 

 

 

 

 

Ett märkligt fenomen som jag reagerar över ibland, är att det ibland uppkommer en vit "aura", som en ram, runt text. Detta syns tydligast mot mörka bakgrunder. I dessa avseenden kan det ibland kännas som att texten är en aning överskärpt. Jag minns att jag reagerade på precis samma sak när jag testade Optimus G, som släpptes i februari förra året. Efter några mjukvaruuppdateringar var dock denna "aura-effekt" borta, vilket tyder på att det har troligtvis har med optimering av mjukvaran att göra.

 

 

 

 

Den höga upplösningen ger dock skärmen en sinnessjukt hög skärpa. Foton tagna med både G3 och andra kameror blir sanslöst detaljerade, och det är en ren fröjd för ögonen att kolla på bilder och videoklipp. Det finns från början två demo-videoklipp inlagda på telefonen, båda två i upplösningen Ultra HD. När man ser dessa klipp är det minst sagt imponerande över den enorma mängd detaljer som går att urskilja, långt över vad någon annan telefon erbjuder. Även svärtan samt skärmens färgåtergivning är riktigt bra. IPS-paneler kommer självklart aldrig att överträffa AMOLED-paneler på denna punkt (som ibland till och med kan bli lite överdrivna), men IPS-paneler har utvecklats snabbt bara de senaste åren, och jag tycker att G3's färgåtergivning både är bra och naturlig.

 

 

 

 

Vi är sammanlagt sju stycken tekniknördar som är ambassadörer för LG Sverige, och jag skulle vilja passa på att länka till de andra fantastiska personernas bloggar, så besök gärna dem också!

 

Joel: http://63norr.wordpress.com/

Patrik: http://lgmobilescience.wordpress.com/

Thomas: http://lg-ambassadoren.tk/

Joacim: http://lgambassadoren.wordpress.com/

Johannes: http://jnorrbacka.se/

 

/ A


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback